BLIXEMSNEL KOERIER

NIEUWS TERRASBORREL ivm aanstaande zomervakantie op 1 juli. KOM ALLEMAAL! evenementen, Eindhoven e.o.
Zie homepage
Juli 2019
MARATHONESTAFETTE BLIXEMSNEL, 17 AUGUSTUS
   
Vorige nieuwsbrief
Voorvorige nieuwsbrief

Trainingstijden
Maandag 20:30u
, verzamelen op de Ouverture
Donderdag 20:15u
, voor de fanatiekere, serieuzere lopers, verzamelen op de Ouverture
Zondag 09:00u is er een rustige lange duurloop van 75 tot ca. 90 minuten, snelheid 10,5 - 11 km/u,, meestal begeleid door Vincent. Voor wie komt. Verzamelen in het Aanschotpark.

x x x x x x

Achtergrond-info over hardlopen, blessures, ..... lees meer, en nog meer (ook onder 'artikelen')

x x x x x x

Adresgegevens loopgroep: Contactpersoon:
Vincent Vloemans, Opaal 9, 5629HP Eindhoven.
Tel.: 040-2484255.
Email: vincent@blixemsnel.nl

x x x x x x

KLEDINGSPONSORS








x x x x x x

bullet
1:
TERRASBORREL BLIXEMSNEL
bullet
2:
JE LICHAAM IN WEDSTRIJDMODUS LATEN KOMEN, HOE DOE JE DAT?
bullet
3:
HALVE EN KWART MARATHON CRANENDONCK
bullet
4:
FREEDOM RUN 2019 MEETS LIBERTY LOOP
bullet
5:
FOTO-REPORTAGES VAN DIVERSE EVENEMENTEN
bullet
6:
runninG-PUBLICATIES
bullet
7:
bierloop 2019
bullet
8:
MARATHONESTAFETTE BLIXEMSNEL 2019
bullet
9:
D-DAY 75 RUN AFTERMOVIE
bullet STUKJE HARDLOPEN? PAS OP VOOR DE PROCESSIERUPS
bullet
11:
LAST VAN JE SCHOUDERS TIJDENS TRAININGEN
bullet
12:
LOPEND FREEDOM VUURTJE

 

  1: TERRASBORREL BLIXEMSNEL

De weersvoorspellingen voor komende maandag 1 juli zien er goed uit. We houden de gezellige jaarlijkse TERRASBORREL voor alle Blixemsnelle lopers op maandagavond meteen aansluitend aan de rustige training (je kunt eventueel van te voren een droog
biershirt in de tuin van Opaal 9 achterlaten; zet evt je naam op het kledinglabeltje want al die clubkleding ziet er hetzelfde uit). Eindtijd: als alles op is.

Het bier, de wijn en de Prosecco staan inmiddels koud, evenals een fles frisdrank en wat chips en ander knaagvoer en zo. Het is de bedoeling dat ieder zichzelf bedient. Dus is de drank die aan het begin op tafel staat op, zoek dan de koelkast in de bijkeuken voor méér.
Een eigen bijdrage van € 2,00 is nodig (er zal een bakje staan om het die avond, gepast, in te deponeren). Uiteraard is erop gerekend dat jullie allemaal komen.

NAAR BOVEN 

  2: JE LICHAAM IN WEDSTRIJDMODUS LATEN KOMEN, HOE DOE JE DAT?
Bron: ProRun: : https://www.prorun.nl/training/artikelen/je-lichaam-in-wedstrijdmodus-laten-komen-hoe-doe-je-dat/?

Eerlijk toegeven. Een van de belangrijkste redenen, waarom we hardlopen is omdat we een goed lijf willen hebben of houden. Ja, de runners high kan nog zo lekker zijn en de kick van het eindsprintje nog zo verslavend. Toch zou bijna niemand van ons dit blijven doen als hardlopen een dikmaker zou zijn.

Maar hoeveel tijd kost het om je lichaam helemaal in de wedstrijd-modus te krijgen? En welke factoren zijn daarbij het belangrijkst? Om hier (een handzaam) overzicht over te krijgen, vlooiden wetenschappers van practically science een hele lading aan bestaand onderzoek na (mijn eigen atletiektrainer attendeerde me hierop). Hun conclusie: je lichaam heeft ongeveer drie maanden nodig om helemaal klaar te zijn voor een belangrijke wedstrijd.

En daarbij spelen drie factoren, die we zoveel mogelijk gefilterd hebben van onbegrijpelijke woorden.

1. De maximale opname van zuurstof

Hoe meer zuurstof je longen in samenwerking met je hart in je spieren weet te pompen, des te beter jouw prestatie. Daarbij zijn twee zaken belangrijk. De eerste is de slagkracht van je hart. Want hoe krachtiger en harder je hard pompt, des te meer zuurstof er getransporteert wordt. Het tweede is de mate waarin een spier in staat is zoveel mogelijk zuurstof op te nemen uit dat rondgepompte zuurstofrijke bloed.

Wat blijkt. De eerste maand van training wordt vooral ‘winst’ geboekt doordat je spieren dankzij extra training meer zuurstof weten op te nemen. Maar na een maand, wordt de rest van de winst vooral bij de slagkracht van het hart behaald. Die zorgt uiteindelijk voor zo’n 75 procent van de behaalde extra opname van zuurstof.

2. Hoeveel melkzuur kun je aan?

Het zuur in je benen hebben. Elke hardloper weet wat we daarmee bedoelen. Verzuurde benen, betekent dag zeggen tegen je toptijd. Gelukkig is de hoeveelheid melkzuur die je aanmaakt ( ook wel lactaat genoemd) goed trainbaar. Ook hier kun je een maximaal resultaat in een maand of 2-3 verkrijgen. Dit doe je vooral met trainingen die gericht zijn op het uithoudingsvermogen, duurtrainingen dus.

Want dan heb je deze dingen bereikt:
- Je krijgt meer van een bepaald enzym (het mitochrondial enzym, sorry toch een moeilijk woord), wat zorgt voor minder aanmaak van melkzuur.
- Je haalt minder energie uit glucosereserves en meer uit vetreserves. Bij energie uit vetreserves komt geen melkzuur vrij, bij glucose wel.
- Zo spuit het zuur veel minder snel en minder heftig je benen in en is jouw lichaam veel beter in staat om een goede wedstrijd te rennen.

3. Je lichaam heeft een loopgeheugen

Hoe meer je traint, des te beter je lichaam weet hoe je moet rennen. Immers, oefenen loont (net als vroeger bij je wiskunde-huiswerk). Dat gaat op twee manieren. Ten eerste werken je hersenen en je spieren dankzij extra training steeds beter samen. Doordat ze keer op keer die loopbeweging samen uitvoeren, worden ze er steeds beter in. Dit noemen we ook wel het spiergeheugen. Na een week van trainen maak je hierin al enorme stappen.

Ten slotte is daar de oude vertrouwde spierkracht. Hoe meer je rent (en springt en andere oefeningen doet), des te sterker je spieren worden. Dit proces gaat een stuk langzamer en kost een maand of drie. Want na een paar uur trainen heb je de fundamenten al gelegd, maar om echt een sterke spierhuishouding te kweken, kost nu eenmaal bloed, zweet en tranen.

Het is dus echt zo. Trainen helpt en je kunt binnen een paar maanden al een enorme progressie bereiken. Het enige jammere is alleen dat zodra je stopt met trainen, na een week of 2/3 het meeste effect al weer verdwenen is. Niet opgeven dus!

NAAR BOVEN 

  3: HALVE EN KWART MARATHON cRANENDONCK

Mooi parkoers, niet druk, geldend voor het clubkampioenschap en met € 8,00 en € 9,00 vriendelijk geprijsd.

NAAR BOVEN

  4: FREEDOM RUN 2019 MEETS LIBERTY LOOP

Natuurlijk schrijven we ons ook dit jaar weer massaal in voor die unieke Freedom Run die jaarlijks wordt georganiseerd door vrijwilligers uit onze eigen loopgroep. Dit jaar vindt de Freedom Run i.v.m. de 75 jaar-bevrijdingsfeesten plaats op 15 september in samenwerking met de Liberty Loop in Geldrop. Nieuwe parkoersen dus op de mooie Strabrechtse Hei en een start + finish vanaf het Kasteel. Voor meer info zie www.freedomrun.nl . Je kunt weer kiezen uit de bekende afstanden, 4 mijl, 8 mijl en 10 mijl. Voor je jonge kinderen zijn er de 1/2 en de 1 mijl.

NAAR BOVEN 

5: FOTO-REPORTAGES VAN DIVERSE EVENEMENTEN
Van Gogh Loop 2019, 1 juni

D-DAY 75 RUN, 6 juni


Overige foto's


Overige foto's
STEP in the Arena Run 2019, 9 juni Aravis Trail 2019, Thônes, 22 juni


Overige foto's


Overige foto's

Gulbergtraining, 5 juni 2019

 


Overige foto's


Overige foto's

Zondagduurloop, 30 juni Zondagduurloop, 30 juni

NAAR BOVEN

 

  6: runninG-PUBLICATIES

Trail Running Training: https://issuu.com/lasportiva/docs/trainingmag_x_issuu

Hooked on Trail Running: https://issuu.com/addnature/docs/hooked_vs_2019_en

Trail Running Guide: issuu.com/nzmountainsafetycouncil

TrailRunMag 19: https://issuu.com/serfane/docs/trail-run-magazine-ed19_spreads

NAAR BOVEN 

  7: bierloop 2019

It giet oan!
Ook dit jaar hebben we weer een Bierloop. Niet voor de grote vakantie maar meteen erna, op woensdagavond 28 augustus. Marco heeft een mooie en dorstige route gemaakt en Eric, Henry en René zorgen dat de dorst op diverse locaties gelest kan worden met koud bier (en zo). Het vertrekpunt is bij onze sponsor Hoveniersbedrijf van Wensen (Ondernemingenweg 15) in de Achtse Barrier. Dat is ook het eindpunt; fietsen kunnen daar veilig weggezet worden. Starttijd is tussen 19:00 en 19:15 uur. Meer informatie over het aanmelden voor de bierloop, de kosten etc. volgt binnenkort.
Natuurlijk hopen we op mooi weer en veel Blixemsnellers.

Eric, Henry, René en Marco

NAAR BOVEN 

  8: MARATHONESTAFETTE BLIXEMSNEL 2019

LAATSTE OPROEP
Op zaterdag 17 augustus houden we weer ons eigen evenement Marathonestafette Blixemsnel, MAAR IN IETS GEWIJZIGDE OPZET. Al jaren was het een estafette met exact 6 lopers die elk 6 of 7 rondjes (38 totaal) van 1110m liepen. Met ingang van dit jaar bestaan de teams uit naar eigen keuze 3 of 4 lopers die samen 19 rondjes van 1110m lopen, samen een halve marathonafstand in estafettevorm dus (na ieder rondje loopt een ander teamlid). Er zijn weer 3 winnende teams: het snelste herenteam, het snelste damesteam en het snelste mixed team (met minimaal 1 loper van het andere geslacht). De leden van het driekoppige team lopen elk minimaal 6 rondjes; die van het vierkoppige team elk minimaal 4 rondjes.
Voordeel van deze nieuwe opzet is, is dat het makkelijker is om teams samen te stellen en dat de totale duur van het evenement wordt gehalveerd. Na een start om 10:00u is het laatste team rond 12:00u binnen, waarna meteen de huldiging zal plaats vinden.

DE EERSTE 7 TEAMS HEBBEN ZICH AL INGESCHREVEN. Wacht dus niet te lang en strik je maatjes voordat een ander dat doet!
Kosten zijn € 2,50 per deelnemer, waarvoor naast een herinnering en sportdrank ook een consumptiebon voor aanschaf van een biertje of frisdrank in de feesttent wordt verkregen.

Ook de opzet van de MiniMarathon voor de jonge kinderen wordt iets gewijzigd. In plaats van 21 minuten duurt hun wedstrijd 12 minuten. Na een start om 09:15u finishen zij om 09:27u. De eerste inschrijvingen zijn al binnen.

NAAR BOVEN

  9: D-DAY 75 RUN AFTERMOVIE

Afgelopen 6 juni 2019 was er een D-Day Run met de Loopgroep de Springbokken en Loopgroep Blixemsnel in het kader van de 75e herdenking aan D-Day in Normandië, de start van onze bevrijding.

Op 15 september 2019 is er weer de Freedom Run, met 5 afstanden (0,5 - 1 - 4 - 8 en 10 mijlen) met aan de start en finish onze bevrijder Joe Cattini.
Vooor meer informatie en inschrijven kijk op https://www.freedomrun.nl/

 

NAAR BOVEN 

10: STUKJE HARDLOPEN? PAS OP VOOR DE PROCESSIERUPS
Bron: https://www.prorun.nl/gezondheid/32550/?


Als je looproute langs paden met eikenbomen gaat of je rent door gebieden met veel eikenbomen dan heb je een grote kans dat je langs bomen loopt die vol zitten met de processierups. Het kan goed maar het ook flink fout gaan en de kans dat je dan met een groot aantal jeukende bultjes thuiskomt is zeker aanwezig. De flinterdunne brandhaartjes van de rups vliegen namelijk overal heen én hechten zich op je huid en kunnen ook door je loopkleding heen met als gevolg een flinke jeuk die wel een aantal dagen kan aanhouden.

Wat kun je er tegen doen?
Jammer genoeg niet veel, maar je looproute aanpassen (waar mogelijk) is een goed begin. Vermijd bijvoorbeeld bosrijke omgevingen en plekken waar veel eikenbomen staan.

Heeft de processierups jou te pakken gekregen, dan zijn dit een aantal tips om de ‘pijn’ te verzachten:

1. Spring bij thuiskomst meteen onder de douche en spoel je zelf goed af. De haartjes die op je huid zitten en die zich nog hebben vastgehecht spoel je zo goed weg.

2. Wat ook schijnt te helpen is op de jeukende plekken met plakband je huid te strippen en zo de haartjes te verwijderen.

3. Gebruik een menthol zalf zoals 'Purigel' het werkt verkoelend en verdrijft die jeuk (zelf goede ervaring mee)

4. Ander tip die we tegen komen is ' after bite gel. Dit type gel bevat o.a. eucalyptus, limoengras en echinacea en het werkt daardoor verkoelend en rustgevend.

5. Geen after? gel in huis? Gebruik dan aftersun, Aloë Vera geeft namelijk ook verlichting tegen de jeuk. Andere cremes met menthol, calendula of Aloë Vera kunnen ook helpen.

6. Was je kleding direct
Ben je tijdens je rondje rennen eikenbomen tegen gekomen? Of heb je direct last van rode bultjes? Dan zitten de brandharen ook op je kleding. Trek deze bij thuiskomst meteen uit (liefst uit de buurt van andere kleding) en was ze direct om de brandharen te verwijderen. Het advies is om kleding op 60 graden te wassen, maar dit is helaas bij hardloopkleding niet mogelijk. Als extra maatregel kan je daarom je kleding nog ‘afrollen’ met een kledingroller of plakband om op die manier overgebleven haartjes weg te krijgen.

Huisarts
Is de jeuk echt ondragelijk? Of krijg je last van allergische klachten, zoals dikke lippen, een opgezwollen tong of problemen met de luchtwegen? Dan is een bezoek aan de huisarts aan te raden. Je kan je huisarts vragen om een ontstekingsremmende zalf, zoals een corticosteroïd zalf en bij ernstige klachten kunnen hooikoortstabletten helpen.

Veel loopplezier!

NAAR BOVEN 

11: LAST VAN JE SCHOUDERS TIJDENS TRAININGEN
Bron: https://www.prorun.nl/training/beginners/last-van-je-schouders-tijdens-trainingen/?

Zijn de spieren rond je hals en schouders pijnlijk of geïrriteerd tijdens je trainingen? Vervelend, het zit je soms zelfs echt in de weg. Maar je kunt er wat aan doen. Vijf tips om die pijnlijke gevoelens zoveel mogelijk weg te halen. Het betekent ook een verbetering van je trainingen. Dat is toch een mooi voordeel.

Je komt het meestal tegen bij beginnende hardlopers. Maar het kan ook gewoon de ervaren hardloper treffen. Pijn of irritatie rondom de hals en bij de schouders. Soms niet echt heel pijnlijk maar wel irritant en dat leidt af van het hardlopen. Doe er wat aan. Het lijkt je zomaar te treffen maar dat is het niet. Voor een groot deel zit de oplossing in jezelf.

Vermoeidheid slaat toe

Het heeft niet te maken met hoe goed of slecht je bent. Het zit in je houding die te leiden heeft van vermoeidheid. Je ziet het dan ook bij lopers die veel trainen en net een stapje te ver gaan. De rug- en buikspieren doen niet meer goed hun werk. Door de vermoeidheid loop je wat gebogen. Dan komt het; je laat je hoofd zakken.

Topzwaar

Je denkt, ‘dat is toch niet zo erg’. Je hoofd weegt toch een kilootje of vijf. Dat moet je bij iedere stap mooi rechtop houden. Als je het rechtop houdt is dat de manier waarop het je de minste energie kost. Een hoofd dat naar voren hangt, trekt aan je rug en schouders. Dat bouwt zich op tot irritatie of pijn. Je hebt je probleem te pakken en een deel van de oplossing.

Altijd wat voorover

Door werk achter een computer, door autorijden. Er zijn heel veel dingen die we als normaal beschouwen maar waarbij we vaak wat voorover gebogen zitten. Je legt stress op je schouders en je rug. Het is niet alleen de bovenkant van je rug, het werkt vaak dieper door.

Vijf tips:

1 Train je rug en schouders

Met name core stability oefeningen waarbij je armen en benen strekt kunnen helpen. Je wordt weer geconfronteerd met wat een rechte houding is. Bijvoorbeeld door de oefening waarbij je op handen en voeten leunt. Afwisselend strek je de linkerarm en je rechterbeen en andersom. Het is een rustige maar doorgaande beweging.

2 Kijk naar de horizon

Het is even wennen maar kijk naar de horizon tijdens het hardlopen. Je zal na een tiental of meer seconden weer de neiging hebben om naar het asfalt of het pad te kijken. Corrigeer dat weer. Kijk naar de horizon en je houding is waarschijnlijk al rechter dan je ooit hebt gedaan.

3 Touwtje

Een truc uit de Oosterse verdedigingssporten kun je zomaar goed gebruiken voor je hardloophouding. Als je wandelt of hardloopt, stel je dan voor dat aan de bovenkant van je hoofd, aan je kruin, een dun draadje is bevestigd. Dat draadje trekt zachtjes aan je hoofd. Een beeld dat veel met je doet. Met wat fantasie kun je het draadje bijna voelen. Dit soort oefeningen zorgen voor kleine wonderen in houding.

4 Ontspanning

Heb je echt het gevoel dat je schouders vastzitten? Dan wil je niet meer stress door oefeningen er tegenaan zetten maar juist ontspanning. Ga even liggen op de grond. Plaats een niet al te dik boek onder je hoofd. Je zal de ontspanning in je schouders voelen.

5 Als een kat

Doe deze bekende yogaoefening: de kathouding. Je zit op handen en knieën. Bij de inademing maak je de rug hol. Bij de uitademing maak je de rug bol. Doe het op een zachte manier en het maakt je rug en schouders lekker los.

NAAR BOVEN 

12: LOPEND FREEDOM VUURTJE



Eindhoven – Den Bosch – Tilburg – Breda – Roosendaal

Vijfenzeventig jaar geleden, in oktober 1944, werden de Brabantse steden van de Duitse bezetting bevrijd. Rond het weekend van 26 en 27 oktober a.s. vinden ter herdenking van die bevrijding diverse festiviteiten plaats in de steden Den Bosch, Tilburg, Breda en Roosendaal.

“Lopend FREEDOM Vuurtje” is een initiatief om hardlopend met het bevrijdingsvuur deze steden aan te doen en zo aandacht te vragen voor het thema “Bevrijding & Vrijheid”. De startplaats is Eindhoven.
Het doel is, op een sportieve en verbroederende manier, het herdenken en waarderen van onze vrijheid bij een zo breed mogelijk publiek onder de aandacht te brengen.

Estafetteloop
Vanuit Eindhoven starten we een estafetteloop, die ons naar Den Bosch, naar Tilburg, Breda en eventueel Roosendaal voert. Een kern van 15 tot 20 hardlopers in de leeftijd van 18 tot 60 jaar loopt de estafette zoveel mogelijk in groepsverband. Een volgbus rijdt mee. Elke loper loopt een aantal kilometers en kan aan het einde in de bus rusten, waarna hij of zij na een poosje weer een afstand loopt. De tocht wordt, in de steden binnen de stadsgrenzen, begeleid door twee ervaren motorrijders, die jaarlijks in september onderdeel zijn van het ophalen van het bevrijdingsvuur in Bayeux.

Aansluiting bij andere (loop)groepen
Het ligt in de bedoeling, dat de estafettelopers aan de rand van een stad worden opgewacht door hardlopers van de plaatselijke hardloop- en/of atletiekverenigingen. En dat men samen naar het centrum van de stad loopt, om daar deel te nemen aan de festiviteiten. De volgende dag trekken wij op eigen gelegenheid verder. Om dit te kunnen organiseren zoeken we vooraf contact met andere loop- en atletiekverenigingen in de steden Den Bosch, Tilburg, Breda en mogelijk Roosendaal.

Route langs markante plaatsen
De route, die wordt afgelegd, voert langs zogenaamde “Cross Roads” (www.brabantremembers.com). Dat zijn plaatsen met een bijzondere betekenis, omdat daar gebeurtenissen hebben plaatsgevonden in de oorlog of kort na de bevrijding.

Bewustwording en herdenking
Vrijheid is niet vanzelfsprekend. Dat besef je des te beter als je om je heen kijkt en de vele brandhaarden in de wereld van vandaag bekijkt. Elk jaar zijn er minder mensen, die de gruwelijkheden van de Tweede Wereldoorlog nog kunnen navertellen. Het blijft belangrijk de Bevrijding te herdenken, te waarderen en vooral ook: door te geven aan jongere generaties. Door dit project dragen wij een steentje bij aan het verspreiden van deze boodschap.

Projectgroep
Hardlopers van Loopgroep Blixemsnel uit Eindhoven lopen het parkoers. De Vrienden van Stichting 18 September zorgen voor invulling van het thema “Herdenken van de bevrijding” en evenementenorganisatie InZEEker zorgt voor het algehele projectmanagement. Alle betrokken organisaties komen uit Eindhoven.

Meer informatie?
Bezoek de website van Stichting 18 September, Facebook Stichting 18 September
of stuur een mail aan: w.biermans@stichting18september.nl

NAAR BOVEN 

 

  24:

 

 

NAAR BOVEN

Zowel met Rønnør (van Kari en André, voorheen Run2Day) aan de Geldropseweg 19 dat al jaren onze clubkleding prima verzorgt, als met Runnersworld aan de Willemstraat hebben we een goede relatie. Beide zaken bieden je een uitgebreide voetanalyse om een zo goed mogelijk advies te geven welk type schoen het best bij je past. Daarnaast krijg je als lid van Loopgroep Blixemsnel (vermeld dat vooral!) bij beide 10% cash-korting. Bij Rønnør kun je als alternatief ook 15% korting krijgen, gereserveerd voor je volgende aankoop. Rønnør sponsort bovendien prijsjes en materialen voor ons evenement Marathonestafette Blixemsnel in het laatste weekend van de basisschoolvakantie en levert onze clubkleding.

Bij Runnersworld krijgen we bij aankoop van schoenen bovendien een paar loopsokken gratis bij en wordt € 5,00 geschonken aan de clubkas (hiervan bekostigen we een deel van de jaarlijkse terrasborrel).

NAAR BOVEN

 

FOTO'S: Mocht je foto's hebben die je via de website wilt delen, stuur ze me toe. Of stuur de link aan mij om te publiceren. Als je liever niet zichtbaar bent op een gepubliceerde foto, laat het weten,
zodat ik dat kan aanpassen.

Hebben jullie suggesties voor deze nieuwsbrief, laat het me weten via  vincent@blixemsnel.nl.   

NAAR BOVEN

 

 
 
google click fraud lawsuit