BLIXEMSNEL KOERIER

NIEUWS '2e Maandag van de Maand': na de training, BORREL op 13 januari in Wijkcentrum Blixems! KOM ALLEMAAL! evenementen, Eindhoven e.o.
Zie homepage
Jan 2020
Kennismakingstrail/Zwijnentrail, op zondag 19 februari vanaf de Hut van Mie Pils
   
Vorige nieuwsbrief
Voorvorige nieuwsbrief

Trainingstijden
Maandag 20:30u
, verzamelen op de Ouverture
Donderdag 20:15u
, voor de fanatiekere, serieuzere lopers, verzamelen op de Ouverture
Zondag 09:00u is er een rustige lange duurloop van 75 tot ca. 90 minuten, snelheid 10,5 - 11 km/u,, meestal begeleid door Vincent. Voor wie komt. Verzamelen in het Aanschotpark.

x x x x x x

Achtergrond-info over hardlopen, blessures, ..... lees meer, en nog meer (ook onder 'artikelen')

x x x x x x

Adresgegevens loopgroep: Contactpersoon:
Vincent Vloemans, Opaal 9, 5629HP Eindhoven.
Tel.: 040-2484255.
Email: vincent@blixemsnel.nl

x x x x x x

KLEDINGSPONSORS








x x x x x x

bullet
1:
ZWIJNENTRAIL / KENNISMAKING MET TRAIL
bullet
2:
CLUBKAMPIOENSCHAPSWEDSTRIJDEN
bullet
3:
DOMMELLOOP 2020
bullet
4:
EFFECTIEF STAPPENPLAN VOOR EEN SNEL HERSTEL VAN JE BLESSURE
bullet
5:
FOTO-REPORTAGES VAN DIVERSE EVENEMENTEN
bullet
6:
runninG-PUBLICATIES
bullet
7:
HARDLOPEN EN HET RISICO VAN KUITKLACHTEN BIJ KOUDE OMSTANDIGHEDEN
bullet
8:
NIEUWJAARSDUIK-LOOP
bullet
9:
DIT IS DE MOGELIJKE OORZAAK VAN KRAMP IN JE KUITEN
bullet uitslagen en foto's

 

  1: ZWIJNENTRAIL / KENNISMAKING MET TRAIL

19 Januari Zwijnentrail vanuit Waalre. Een rondje van 15km vanaf de Hut van Mie Pils. Onverharde paden (of geen paden).

Editie 2017

Er hebben zich al 5 dames en 7 heren definitief aangemeld. Wil je ook mee? Vooraf aanmelden is verplicht (vincent@blixemsnel.nl), zodat er rekening met je gehouden kan worden in de voorbereiding. Draag niet je nieuwe schoenen zo uit de doos, want de route kan modderig en vochtig zijn.
Geen kosten en carpoolen ernaartoe.

Bij terugkomst koffie met gebak in de Hut terwijl we legendarische belevenissen met elkaar herbeleven.
Hoogtepunt is zeker als we deze lieve zwijntjes in het Leenderbos tegenkomen:

NAAR BOVEN 

  2: CLUBKAMPIOENSCHAPSWEDSTRIJDEN

Er is een nieuwe wedstrijd in de buurt aangekondigd, de Marathon van Helmond. Omdat hij dichtbij is en we verwachten dat er een aardig aantal Blixemsnelle lopers heen zullen gaan, hebben we hem toegevoegd aan het lijstje met halve marathons die gelden voor het Clubkampioenschap. De Marathon van Helmond vindt op 19 april plaats en geldt ook voor het Clubkampioenschap 2020.
Een tweede halve marathon die we net aan het lijstje hebben toegevoegd is de TisVoorNiks, het gratis evenement met routes op de Strabrechtse heide vanuit Geldrop. Omdat de afstand jaarlijks nogal eens kan afwijken, geldt ie alleen als de afstand ook klopt (en bijvoorbeeld niet maar 14km is terwijl hij aangekondigd staat als 15km, zoals in 2019). Dit evenement doet pas mee voor het Clubkampioenschap 2021 omdat ie voor dit clubjaar inmiddels al achter de rug is (eind novenber).

NAAR BOVEN 

  3: DOMMELLOOP 2020

Gratis startnummer voor de eerste 20 Blixemsnel-deelnemers aan de Dommelloop, via vincent@blixemsnel.nl . Je rent 2 of 4 rondjes van 2,5km over een deels parkachtig parkoers op het TU/e-terrein. Of je loopt een estafette met vieren en loopt elk één rondje. We krijgen er een eigen Blixemsnel-partytent met versnaperingen aangeboden.

Editie 2019
Meld je dus als je zal meedoen op donderdagavond 2 april! De start zal wel weer om 18:30u zijn, om ff mee rekening te houden i.v.m. je avondmaaltijd. Voor meer info zie: https://dommelloop.nl/

NAAR BOVEN

  4: EFFECTIEF STAPPENPLAN VOOR EEN SNEL HERSTEL VAN JE BLESSURE

LEES: https://www.runnersworld.com/nl/gezondheid/blessures/a30166907/blessure-herstellen-snel-stappenplan-genezen/?fbclid=IwAR0mZp5w75c6JOz7BUJaXgjzBaV3wpQjdeQKuNF_Cgx08AIP9HcxXiYz3lk

NAAR BOVEN 

5: FOTO-REPORTAGES VAN DIVERSE EVENEMENTEN
NIDEGGEN TRAIL, 8 DEC 2019

MISPELHOEFLOOP / ACHT VAN ACHT, 1 DEC 2019


Overige foto's


Overige foto's
URBAN TRAIL EINDHOVEN, 8 DEC 2019 MESCHERBERGLOOP, EIJSDEN, 15 DEC 2019


Overige foto's


Overige foto's


TANKBAANTRAINING 2019, 15 DEC

AYWAILLE TRAIL, 15 DEC 2019


Overige foto's


Overige foto's

KERSTMANNENLOOP 2019, 23 DEC KERSTCROSS BLIXEMSNEL 2019, 26 DEC

Overige foto's

Overige foto's

NAAR BOVEN

 

  6: runninG-PUBLICATIES

Trail Running South West: https://issuu.com/pesdapress/docs/south_west_trail_running_sample

Running Training: https://issuu.com/lasportiva/docs/trainingmag_x_issuu

Running Insight June 2019:

Running food: https://issuu.com/feuilletagefleurus/docs/9782317011023ext

NAAR BOVEN 

  7: HARDLOPEN EN HET RISICO VAN KUITKLACHTEN BIJ KOUDE OMSTANDIGHEDEN
Bron: ProRun: https://www.prorun.nl/gezondheid/hardlopen-en-het-risico-van-kuitklachten-bij-koude-omstandigheden/

Nu de dagen geleidelijk kouder aan het worden zijn is het risico voor hardlopers op kuitklachten enorm groot. De lichte vorm, de verrekking of verkramping, houdt je direct een aantal dagen aan de kant. Wat stijve kuiten kunnen zich zo maar sluipend ontwikkelen tot een heus scheurtje in de kuit waardoor je enkele weken uit de running bent.
Een plotseling zeer heftige pijn in je kuit komt in dit jaargetijde ook veel voor, een Coup-de-Fouet oftewel een zweepslag. Je weet tegelijkertijd dat je voor een paar weken bent uitgeschakeld.

Spierblessures kunnen verschillende oorzaken hebben zoals
-geen of te weinig warming-up,
-ongeoefendheid,
-plotselinge te hoge belasting van de spieren die te koud en nog onvoldoende doorbloed zijn.
Vanzelfsprekend kan dit voor een belangrijk deel voorkomen worden door voor een goede voorbereiding voorafgaande aan de sport- activiteit te zorgen.

Dus:
-altijd warming-up,
-goede gedoseerde training,
-zeer hoge spierbelasting nooit aan het begin van een training.

Gebleken is dat vooral mannen boven de 35 jaar hierbij veel risico lopen. Risicosporten zijn uiteraard alle sporten waarbij veel gelopen moet worden en vooral die waarbij plotselinge hoge spierbelastingen vaak voorkomen. Kortom: het geldt voor de meeste sporten.

Het is helaas gebleken dat veel lopers zich erbij neerleggen dat een spierblessure zo af en toe kan ontstaan. It’s all in the game. Ze hebben dit vaker meegemaakt, dan maar even een paar weken niet lopen.

Toch kan er, behalve de genoemde maatregelen nog meer worden gedaan om de kans op een spierblessure zo laag mogelijk te houden. Vooral de kuitspieren hebben veel te lijden door de impact van de landing (drie keer het lichaamsgewicht) maar zeker ook door explosieve activiteiten zoals springen en een plotselinge sprint. Het zijn relatief dikke en zware spieren van wel 1 1?2 tot 2 1?2 kg spier- massa per been. Bij samentrekken, contractie, komen er enorme zijdelingse krachten vrij op spiervezels en vaatstelsel. Daarnaast wordt die spiermassa ook nog eens fors heen en weer geschud met vaak spierschade als gevolg.

Zijn deze krachten in te tomen?


Het antwoord is erg eenvoudig: pak de spier goed in met een compressiekous die voldoende tegendruk levert en een optimaal drukverloop kent.
De krachten op spieren, pezen en vaten worden adequaat opgevangen en geneutraliseerd. De schokbelasting en zijdelingse beweging zal daardoor aanmerkelijk verminderen waardoor de kans op een blessure kleiner wordt.

NAAR BOVEN 

  8: NIEUWJAARSDUIK-LOOP

Inmiddels hebben we 9 deelnemers aan de Nieuwjaarsduik-loop, de derde editie. De eerste keer was in de jetski-plas achter kartcircuit De Landsard. De tweede keer was in het Oud Meer, Son. Op komende 12 januari is het op een geheime, doch mooie lokatie, die tot nu toe niemand heeft geraden:

Er zijn nog 4 plekken over voor enthousiaste deelnemers die zin hebben in een mooie natuurroute van 10,5km en een dip in het water tot aan de kin (om aan de voorwaarden te voldoen). Vol is vol. Ook voor het volbrengen van deze prestatie wordt weer een uniek, op naam gesteld certificaat uitgereikt.

Om het raden van de route iets makkelijker te makkelijker te maken, laat ik hem hier zien:

NAAR BOVEN

  9: DIT IS DE MOGELIJKE OORZAAK VAN KRAMP IN JE KUITEN
BRON: Runnersworld: https://www.runnersworld.com/nl/oefeningen/a22745190/kramp-in-de-kuiten/?fbclid=IwAR1qllELXnbQ70J3gU3rj4NWv1YdHCyuZ9_Cx3nAJhBWhDf_K5v8myJbjHM

Kramp in de kuiten is een veelvoorkomend probleem bij hardlopers. Het antwoord op de vraag hoe je de kramp in je kuit het snelste weg kunt krijgen, is een stuk makkelijker dan de vraag wat de oorzaak van de kramp in je kuiten is. Om je op weg te helpen zet Runner's World een aantal mogelijke oorzaken op een rij voor kuitkrampen:

Een tekort aan mineralen
Zonder dat je er erg in hebt, kan een tekort aan mineralen zorgen voor kuitkrampen. Op de eerste plaats gaat het dan om (een tekort aan) magnesium. Je kunt dit gemakkelijk verhelpen door extra magnesium te slikken. Overleg dit altijd even met een (sport)arts.

Lees ook: 5 Tips bij kramp in je kuiten

Kramp in je kuiten door vochtverlies
Tijdens lange inspanningen in warm weer en vooral in marathons verlies je veel vocht en daarbij ook natrium. Probeer daarom voldoende water te drinken. Vochtverlies is namelijk een mogelijke oorzaak van kuitkrampen. Andere mogelijke oorzaken zijn een tekort aan calcium of een verstoring van de bloedsomloop. Lees ook: Zo herken je een calcium tekort

Te zware training als oorzaak van kuitkrampen
Een extra dosis mineralen zal het probleem niet zomaar oplossen. Een gedegen training is uiteindelijk een eerste vereiste. Zo krijgen je lichaam en benen de gelegenheid te wennen aan de lange duur van de belasting. 'Ik had zonder kramp zeker sneller kunnen lopen,' is een flauwe smoes.

Rekken van de kuit tegen kuitkrampen
Wat je kunt doen als je acute kramp krijgt: rek je kuiten door de tenen in de richting van je scheenbenen te trekken of vraag iemand je daarbij te helpen.Wandel een stuk en begin dan voorzichtig weer te lopen. Ter voorkoming adviseren we je rek- en krachtoefeningen voor de kuiten te doen.

Lees veel meer over kuitspierblessures en profiteer van deze oefeningen.

NAAR BOVEN 

10: uitslagen en foto's

Zoals jullie wel weten is er een uitslagenpagina met de uitslagen van door clubleden gelopen evenementen (zeker die waarnaar meerderen samen naar toe zijn gegaan). Je vindt ze op de uitslagenpagina: https://www.blixemsnel.nl/uitslagen.htm (en de recentste via https://www.blixemsnel.nl/uitslagen.htm#END ).

Meestal zijn er ook foto's gemaakt door de lopers en de organisatie. De gevonden/gemaakte/gedeelde foto's vind je dan door bij de evenement-uitslagen het camera-icoontje aan te klikken. Het camera-icoontje krijgt pas een link nadat de foto's via de, maandelijkse, nieuwsbrief (https://www.blixemsnel.nl/blixemsnel__koerier.htm) zijn getoond.

PM: als je niet wil dat een bepaalde foto van jezelf hiertussen zit, laat dan even weten (vincent@blixemsnel.nl) om welke evenement en foto-bestandsnaam het gaat. Dan wordt die verwijderd.

NAAR BOVEN 

 

Zowel met Rønnør (van Kari en André, voorheen Run2Day) aan de Geldropseweg 19 dat al jaren onze clubkleding prima verzorgt, als met Runnersworld aan de Willemstraat hebben we een goede relatie. Beide zaken bieden je een uitgebreide voetanalyse om een zo goed mogelijk advies te geven welk type schoen het best bij je past. Daarnaast krijg je als lid van Loopgroep Blixemsnel (vermeld dat vooral!) bij beide 10% cash-korting. Bij Rønnør kun je als alternatief ook 15% korting krijgen, gereserveerd voor je volgende aankoop. Rønnør sponsort bovendien prijsjes en materialen voor ons evenement Marathonestafette Blixemsnel in het laatste weekend van de basisschoolvakantie en levert onze clubkleding.

Bij Runnersworld krijgen we bij aankoop van schoenen bovendien een paar loopsokken gratis bij en wordt € 5,00 geschonken aan de clubkas (hiervan bekostigen we een deel van de jaarlijkse terrasborrel).

NAAR BOVEN

 

FOTO'S: Mocht je foto's hebben die je via de website wilt delen, stuur ze me toe. Of stuur de link aan mij om te publiceren. Als je liever niet zichtbaar bent op een gepubliceerde foto, laat het weten,
zodat ik dat kan aanpassen.

Hebben jullie suggesties voor deze nieuwsbrief, laat het me weten via  vincent@blixemsnel.nl.   

NAAR BOVEN

 

 
 
google click fraud lawsuit