BLIXEMSNEL KOERIER

NIEUWS '2e Maandag van de Maand': na de training, BORREL op 8 oktober in Wijkcentrum Blixems! KOM ALLEMAAL! En op 15 oktober: CLUBKAMPIOENSCHAPSAVOND! evenementen, Eindhoven e.o.
Zie homepage
Okt 2018
FREEDOM RUN voor alle trainingsgroepen, op zondag 28 oktober
   
Vorige nieuwsbrief
Voorvorige nieuwsbrief

Trainingstijden
Maandag 20:30u
, verzamelen op de Ouverture
Donderdag 20:15u
, voor de fanatiekere, serieuzere lopers, verzamelen op de Ouverture
Zondag 09:00u is er een rustige lange duurloop van 75 tot ca. 90 minuten, snelheid 10,5 - 11 km/u,, meestal begeleid door Vincent. Voor wie komt. Verzamelen in het Aanschotpark.

x x x x x x

Achtergrond-info over hardlopen, blessures, ..... lees meer, en nog meer (ook onder 'artikelen')

x x x x x x

Adresgegevens loopgroep: Contactpersoon:
Vincent Vloemans, Opaal 9, 5629HP Eindhoven.
Tel.: 040-2484255.
Email: vincent@blixemsnel.nl

x x x x x x

KLEDINGSPONSORS








x x x x x x

bullet
1:
SM-LOOP, 29 DEC 2018
bullet
2:
SPIERKRAMP: EEN VERVELEND PROBLEEM
bullet
3:
IK GA TRAILEN EN IK NEEM MEE
bullet
4:
VERZURING EN VERMOEIDHEID BIJ DUURSPORT, DEEL 3
bullet
5:
FOTO-REPORTAGES VAN DIVERSE EVENEMENTEN
bullet
6:
runninG-PUBLICATIES
bullet
7:
CLUBKAMPIOENSCHAPSAVOND
bullet
8:
FREEDOM RUN 2018

 

  1: SM-LOOP, 29 DEC 2018

https://sites.google.com/view/sm-loop-2017/startpagina?authuser=0

NAAR BOVEN 

  2: SPIERKRAMP: EEN VERVELEND PROBLEEM
Bron: ProRun: https://www.prorun.nl/gezondheid/blessurepreventie/spierkramp-een-vervelend-probleem/

Theoretisch kunnen spierkrampen ontstaan in het centraal zenuwstelsel (hersenen, ruggenmerg) en in de spier zelf. Alhoewel het laatste woord daarover nog niet is gezegd, lijken de meeste onderzoeken er op te wijzen, dat de motor-neuronen van de spier (dit zijn de zenuwcellen in het ruggenmerg, die de desbetreffende spier activeren) een belangrijke rol spelen bij spierkramp (Minetto et al., 2013). Echter, signalen uit de spier zelf zijn ook van invloed. Zij bepalen mede de ontladingssnelheid van het motor-neuron. Die signalen komen uit verschillende delen van de spier zoals de spierspoeltjes (die de spierlengte ‘meten’), pezen en ook uit sensoren die de energiehuishouding ‘meten’. Als die gezamenlijke terugkoppeling naar de zenuwcel te veel is, zal die met een hogere frequentie gaan vuren met als gevolg dat er spierkramp ontstaat.

Preventieve maatregelen om spierkrampen te voorkomen

Alhoewel het precieze mechanisme van spierkramp nog niet is opgehelderd zijn er toch een aantal opvallende zaken, waarvan we gebruik kunnen maken. Het eerste wat opvalt, is dat spierkramp meer voorkomt bij verkorte spieren. Dit maakt meteen duidelijk, dat statische rekkingsoefeningen voor de langeafstand loper een must zijn. Met name moeten de kuit-, voet-, en bovenbeenspieren op een goede lengte gehouden worden.
Sommige mensen hebben meer last van spierkrampen dan anderen. Vaak blijkt, dat deze problematiek in de ene familie meer voorkomt dan in de andere. Er lijkt dus een genetische component te bestaan. Bij duuratleten blijkt dit de belangrijkste factor te zijn (Schwellnus et al., 2008).

Maar ook is er een duidelijke relatie te zijn tussen vermoeidheid en het optreden van spierkramp. Dit betekent, dat er meer kans is op spierkramp als de relatieve inspanningsintensiteit en/of –duur groter zijn, dan wat er normaal getraind wordt. Ook hier zien we dus weer, dat een goed opgezette training altijd gericht moet zijn op de verwachte of geplande wedstrijdtijd.

Spierschade is wel gerelateerd aan spierkramp. Door veel op harde ondergrond te lopen treedt schade op van de spiercelmembraan, waardoor spiereiwitten naar buiten lekken en in de bloedbaan komen. Bovendien komen ontstekingseiwitten in de bloedbaan. Deze eiwitten zorgen ervoor, dat de activiteit van de motor neuronen toeneemt. Train dus vooral het intensieve werk in bos of duin.

Tenslotte wordt geclaimd dat je spierkramp zou kunnen voorkomen door het drinken van electrolyten drankjes, voor en tijdens de training en/of wedstrijd. Helaas is dit onzin. Er is geen relatie met dehydratie en veranderde elektrolyten balans en spierkramp (Schwellnus et al., 2011). Een tekort van één van die elektrolyten (magnesium) zou zoals door de voedingsindustrie en anderen wordt beweerd oorzaak zijn van spierkramp. Echter, ook dit kunnen we naar het rijk der fabelen verwijzen (Schwellnus et al., 2004).

Echter een voeding, die ervoor zorgt dat je koolhydraat voorraad en hydratie toestand geoptimaliseerd is, is wel degelijk belangrijk voor het verminderen en/of voorkomen van spierkramp.

Literatuur
Jansen, P.H. et al. Eur Arch Psychiatry Neurol Sci 239: 337-342, 1990
Norris, F.H. et al. Electroencephalogr Clin Neurophysiol 9: 139-147, 1957
Minetto, M.A. et al. Exerc Sport Sci Rev 41(1): 3-10, 2013
Schwellnus MP1, Drew N, Collins M. Clin Sports Med 27(1): 183-194, 2008
Schwellnus, M.P. et al. Br J Sports Med 45(8): 650-660, 2011
Schwellnus, M.P. et al. Br J Sports Med 38(4): 488-492, 2004

NAAR BOVEN 

  3: IK GA TRAILEN EN IK NEEM MEE
Bron: ProRun: https://www.prorun.nl/runtech/32047/

Waarom lopen zo veel trailrunners met een rugzak op de rug? Nemen ze nu echt zoveel mee? Wat had ik bijvoorbeeld bij me tijdens Trail des Fantomes?

Je gaat toch geen week kamperen? Nee dat niet, maar trailrunning staat eigenlijk synoniem voor het op jezelf en de omgeving waar je loopt aangewezen zijn. Als je dan ook nog eens een flinke afstand gaat overbruggen, dan is het noodzakelijk het een en ander mee te nemen.

Drinken
De meeste trailrugzakken zijn voorzien van een drinkzak die mooi is weggewerkt in het rugzakje, of met flesjes die je voor op de schouderbanden kunt bevestigen. Heel handig, want als je een lang stuk gaat zwerven door de bossen of bergen kan het zo zijn dat je geen drinkgelegenheden tegen komt. Zorg dus dat je voor jezelf genoeg water mee neemt. Bij warm weer heb je minimaal een halve liter per uur nodig. Tijdens een georganiseerde trailrun kun je vaak bij de verzorgingsposten wat drinken, of je water bijvullen. Kijk alleen niet gek op als er geen bekertjes zijn. Veel trailrunners nemen een eigen opvouwbare cup of drinkzakje mee.

Need food
Bij lange afstanden kan het handig zijn om wat te eten mee te nemen. Wat je maag kan verdragen is heel persoonlijk, maar ik heb geen moeite met gelletjes, boterhammen, winegums, etc. Er is echter één gouden (vaak ongeschreven) regel: alles wat je meeneemt komt mee terug! Neem dus de verpakkingsmaterialen in je rugzakje mee en gooi het in de bewoonde wereld netjes weg. Niets zo irritant als medelopers die de trails volstrooien met afval. Niet alleen voor je medelopers, maar ook voor de organisatie en de natuur.

De weg
Loop je een uitgezette trailroute, ga je lekker dwalen, teken jij je route uit op stafkaarten, volg je de zon of de route via GPS? Allerlei manieren om de weg te vinden. Welke manier je ook kiest, zorg dat je er mee over weg kunt en zeker bij de batterijgevoelige gadgets: zorg dat ie goed opgeladen zijn.

Safety
Alleen op pad gaan is een risico. Of je nu in Nederland of in het buitenland gaat lopen, zorg dat je je ID en een telefoon (met volle batterij en roaming) mee hebt. Verder kan het handig zijn wat geld (of pinpas) mee te nemen. Je weet nooit of je ergens op een terrasje beland of een ijsjeszaak passeert.

Er zijn trails waarbij de organisatie een paklijst vrij geeft met materialen die je bij je moet hebben, zoals een fluitje bij nood (op mijn rugzakje heb ik er standaard eentje zitten).

Heb je geen idee hoe lang je over je avontuur gaat doen? Neem dan voor de zekerheid ook een hoofdlampje mee.

Oeps
Ongelukken zitten in hele kleine hoekjes, ook bij trailrunning. Afgeleid door een vogel die verschrikt van je wegvliegt zie je die boomwortel niet en daardoor lig jij mooi met je snufferd op de grond. Bij de lange afstanden op onbekend terrein, zonder te veel voorzieningen onderweg heb ik altijd een klein EHBO-setje mee (al is het maar om een open wondje te ontsmetten en een pleister te plakken) en een isolatiedekentje om onderkoeling te voorkomen (zit standaard in de meeste EHBO-sets).

Kleding
Niets zo verraderlijk als het weer. Check voor het lopen altijd even wat het weer de komende uren gaat doen. Bij kans op regen of veel wind neem ik een lichtgewicht regenjasje mee en als het erg warm is een extra shirtje. Kan ik halverwege even wisselen en voorkomt vervelende schuurplekken of te snelle afkoeling door zeiknatte kleding. Ook handig om mee te nemen: armstukken, een pet en een buff. En zeker als je de bergen opzoekt een set extra kleding (lange tight, lange mouwen en een droog paar sokken kan ook erg fijn zijn).

NAAR BOVEN

  4: VERZURING EN VERMOEIDHEID BIJ DUURSPORT, DEEL 1 en 2
Bron: ProRun: https://www.prorun.nl/training/onderzoek/verzuring-en-vermoeidheid-bij-duursport-deel-3/

In deel 1 en deel 2 van deze artikelen reeks hebben we gezien, dat de bloedmelkzuurconcentratie na een halve of hele marathon maar een beetje verhoogd is t.o.v. de rustsituatie. Dit spreekt dus tegen een grote invloed van verzuring na een duurloop als oorzaak van de loden benen. Is verzuring dan helemaal onzin? Ten dele! Maar er zijn andere veel belangrijke factoren die een rol spelen. Voor een goed begrip daarvoor moeten we eerst terug gaan naar een stukje basale spierfysiologie.

Prikkelbare cellen en energie
Spier- en zenuwcellen zijn prikkelbaar. Dit komt, daar spier- en zenuwcellen elektrisch geladen zijn. De binnenkant van de cel is ten opzichte van de buitenkant negatief geladen (-90mV). Men noemt dat de transmembraan potentiaal. Dit elektrische verschil tussen binnen- en buitenkant cel wordt veroorzaakt door talloze elektrisch geladen deeltjes (ionen) waarvan de concentraties binnen- en buiten de cel verschillen. Zo is de concentratie kalium (K+) en calcium (Ca++) binnen de cel hoger dan buiten, terwijl de concentratie van b.v. het natrium ion (Na+) buiten de cel hoger is, dan die er binnen (fig.1). De cel probeert met allerlei mechanismen deze verschillen te handhaven. Maar als de zenuw van de spier geprikkeld wordt, wordt de doorlaatbaarheid van de celwand plotseling veranderd en kunnen kalium en natrium ionen erdoor. Na+ stroomt de cel in, terwijl K+ naar buiten stroomt. Hierdoor wordt een actiepotentiaal gevormd, die zich razend snel over de lengte van de spiercel verspreid. De eerst negatief geladen cel wordt positief, men noemt dat de depolarisatie. De actiepotentiaal zorgt er tevens voor, dat calcium ionen uit hun opslagplaats (het sarcoplasmatisch reticulum, een soort netwerk, fig. 2) worden vrijgemaakt. Calcium bindt zich dan aan twee eiwitten (actine en myosine), waardoor de spier samentrekt.

Direct na de actiepotentiaal moet de oorspronkelijke negatieve lading weer hersteld worden. Dus Na+ moet weer naar buiten, K+ naar binnen en Ca++ moet weer naar de opslag (het sarcoplasmatisch reticulum). Men noemt dit proces repolarisatie. Al deze processen, dus zowel de contractie als de relaxatie van de spiervezel, kosten energie. Allereerst zorgt de actiepotentiaal dat er energie voor de contractie wordt vrijgemaakt. Maar kost het reguleren van de ionen stromen energie met Na/K en Ca pompen in de cel energie.

Hoe reguleert de spier zijn energieverbruik?
Spieren zijn opgebouwd uit motor-units, groepen van spiervezels, die door één zenuwvezel worden geprikkeld. Hierbij word de alles of niets-wet gevolgd. Als bij de zenuwprikkeling een bepaalde intensiteit wordt gehaald zullen bepaalde motor-units niet en andere wel worden geactiveerd. De langzame motor-units worden al door een zwak zenuwsignaal geactiveerd, de snelle hebben een krachtiger signaal nodig. Het centraal zenuwstelsel kan de activatie van motor-units variëren, zodat de totale belasting voor een spier (b.v. de kuitspier) gespreid wordt over die motor-units. In feite hebben we het hier over ontspanning en goede coördinatie van de loper, waardoor het optreden van vermoeidheid vertraagd wordt. Voorts kan de vuurfrequentie van de zenuwcel in het ruggemerg zodanig aangepast worden, dat precies die motor-units worden geactiveerd, die nodig zijn voor een bepaalde snelheid. Dit wordt op zijn beurt weer gereguleerd door de hersenen. Ook dit valt onder een goede coördinatie. Het is dus van het allergrootste belang, dat een lo(o)p(st)er leert om zelfs bij maximale snelheid de grootst mogelijke ontspanning aan te houden en alleen maar die spieren aan te spannen, die nodig zijn.

Melkzuur c.q. verzuring en vermoeidheid
In het stroomdiagram van artikel 1 staat onder ‘spiercontractie functie’ dat het metabolisme en de daarbij gevormde eindproducten een rol spelen bij spiervermoeidheid. Het belangrijkste daarvan is het fosfaat ion (Pi), dat vrijkomt door de splitsing van ATP en CP (creatinefosfaat) in respectievelijk ADP en C. Het vermindert de contractiekracht- en -snelheid doordat er minder calcium wordt vrijgemaakt. Melkzuur of eigenlijk het daarbij vrij komende waterstof ion (H+) versterkt dat effect een beetje. Echter als het melkzuur snel uit de cel kan worden getransporteerd dan herstelt dat juist de contractiekracht zoals
vele recente onderzoeken aantoonden (o.a. Banschopp et al., 2012) !!
Voor al deze ingewikkelde systemen is de uiteindelijke energieleverancier het intramyofibrillaire glycogeen. Dit voorraadje ligt dichtbij de contractiele eiwitten, het actine en myosine.

In het laatste artikel zal worden beschreven hoe een duurbelasting de verschillende glycogeenvoorraadjes uitput, wat training en voeding hieraan kunnen doen en wat het centraal zenuwstelsel (de hersenen) bijdraagt aan de vermoeidheid.

Fig.1 Ionenconcentraties in het sarcoplasma en de ruimte tussen de spiercellen tijdens de depolarisatie t.g.v. een zenuwprikkeling, inclusief het bloed en/of de ruimte tussen de spiercellen. Het Ca++ komt in feite uit het sarcoplasmatisch reticulum, dat binnen de cel is gelegen (fig. 2). Dit is echter voor de duidelijkheid niet zo getekend.

Fig. 2. Het buizenstelsel van de spiercellen.

NAAR BOVEN 

5: FOTO-REPORTAGES VAN DIVERSE EVENEMENTEN
Tilburg Ten Miles 2018, 16km, 2 september 2018

Trail des 600 Boitheux, 22/33km, 8 september 2018


Overige foto's


Overige foto's
Trail de Combe Bénite, Frankrijk, 9 september 2018 Halve van Cranendock 2018, 16 sept


Overige foto's


Overige foto's


Sint Pietersbear Trail 2018, 16 sept Berlijn Marathon 2018, 16 sept

Overige foto's

Overige foto's
Bikse Natuurmarathon 2018, Hilvarenbeek Défilé 2018, 18 sept

Overige foto's

Met Blixemsnellopers in de Freedom Run-delegatie
Overige foto's

Dam tot Dam Loop 2018, 23 september

Great Escape Trail 2018, Maboge, België, 23 sept


Overige foto's


Overige foto's

Lichtjesroute Blixemsnel 2018, 24 sept Trail des Hautes Fagnes 2018, 29 sept

Overige foto's

Overige foto's

NAAR BOVEN

 

  6: runninG-PUBLICATIES

Trailrunning Community: https://www.trail-running.eu/wp-content/uploads/2017/04/Magazine-september-2018.pdf

NAAR BOVEN 

  7: CLUBKAMPIOENSCHAPSAVOND

Maandagavond 15 oktober komen jullie allemaal naar de lichte, korte training en aansluitend naar de CLUBKAMPIOENSCHAPSAVOND in Wijkcentrum Blixems hè! Of gewoon rechtstreeks van huis. We rekenen op de komst van alle leden! Want bijna iedereen wordt in het zonnetje gezet, met een beker, een medaille, een certificaat, een vermelding of iets anders. Zet het in je agenda! (leg eventueel van te voren een droog shirt in Wijkcentrum Blixems, en vergeet niet een paar biereuro’s mee te nemen).
Op de clubkampioenschapavond vieren we de prestaties van velen die de dag ervoor hebben deelgenomen aan één van de afstanden van de Marathon van Eindhoven, en van eerdere van het hele afgelopen jaar. Zo worden velen in het zonnetje gezet. Medailles zijn er voor de dames en heren die in 5 verschillende leeftijdscategorieën mooie tijden op geselecteerde halve marathons hebben neergezet (zie http://www.blixemsnel.nl/uitslagen.htm ). Natuurlijk ben je benieuwd hoe het clubkampioenschappodium er na ‘Eindhoven’ uit ziet; misschien sta je er nu zelf ook op! Dus kom en laat je toejuichen en/of juich je clubgenoten toe (vergeet niet een paar euro’s voor een sportdrankje mee te nemen).
Uiteindelijk kan er maar één de snelste zijn bij de dames en bij de heren. Is dat weer Deborah, voor de vierde keer op rij? En is dat weer Joost bij de heren of neemt Sjakko het over? Hun wisselbekers moeten binnenkort worden ingeleverd en gaan mogelijk naar nieuwe lopers, spannend! De wisselbeker van Deborah mag worden gehouden omdat zij hem 3x op rij heeft gewonnen! Er komt dus een nieuwe wisselbeker.
In ieder geval natuurlijk succes op zaterdagavond 13 oktober of zondag 14 oktober (en draag je rode clubshirt bij voorkeur, en verplicht als je meedingt naar het clubkampioenschap ). Loop je niet mee, dan sta je misschien langs de kant je clubgenoten aan te moedigen, zondag op bijvoorbeeld de hoek van de Rode Kruislaan – Hondsruglaan?
PS: Om 12:00 uur vertrekken de Halve Marathon-lopers gezamenlijk per fiets vanuit het Aanschotpark naar het Beursgebouw. En na afloop zijn velen te vinden op de Markt, o.a. bij Queen.

NAAR BOVEN 

  8: FREEDOM RUN 2018

Dit jaar vindt de Freedom Run plaats op zondag 28 oktober

‘Bewegen in vrijheid’ is het jaarlijks terugkerend thema van de Freedom Run.

Editie 2018 gaat een eerbetoon worden aan de Amerikaanse bevrijders. In september 1944 is in de bossen waar gelopen gaat worden ongekend fel gevochten. Duitse troepen probeerden te voorkomen dat de gelande Amerikaanse parachutisten door konden breken. Twee bijzonder moedige mannen sneuvelden in deze strijd. Luitenant-Kolonel Robert Cole en soldaat Joe Mann zijn voor hun moed beiden postuum onderscheiden met de hoogste militaire eer. De ‘Medal of Honor’.

Hoe laat het startschot gaat klinken is afhankelijk van de gekozen afstand. Plaats van handeling is weer het historische terrein rondom het museum Bevrijdende Vleugels gelegen aan de Sonseweg te Best. ’t Buitenhuys zal weer als thuishonk dienen.

U kunt kiezen uit de volgende afstanden:
½ mile 800 mtr gezinsloop of ouder/kind loop, leeftijd vanaf 3 jaar, op verhard terrein
1 mile 1600 mtr gezinsloop of ouder/kind loop, leeftijd vanaf 5 jaar, op verhard terrein
4 miles 6400 mtr cross overwegend op onverhard terrein
8 miles 12,8 km cross overwegend op onverhard terrein
10 miles 16,1 km trail op half- en onverhard terrein

Voor verdere informatie verwijzen wij u naar onze website www.freedomrun.nl.

U kunt zich inschrijven via deze link. Schrijft u zich in ieder geval snel in want het aantal deelnemers is gelimiteerd! Wij zien u heel graag op 28 oktober 2018 weer aan de start verschijnen.

Team Freedom Run
Bram Biermans, Frank van Dijk, Vincent Vloemans, Willem Biermans

NAAR BOVEN

 

KORTINGSAFSPRAKEN met rønnør EINDHOVEN en RUNNERSWORLD EINDHOVEN

Zowel met Rønnør (van Kari en André, voorheen Run2Day) aan de Geldropseweg 19 dat al jaren onze clubkleding prima verzorgt, als met Runnersworld aan de Willemstraat hebben we een goede relatie. Beide zaken bieden je een uitgebreide voetanalyse om een zo goed mogelijk advies te geven welk type schoen het best bij je past. Daarnaast krijg je als lid van Loopgroep Blixemsnel (vermeld dat vooral!) bij beide 10% cash-korting. Bij Rønnør kun je als alternatief ook 15% korting krijgen, gereserveerd voor je volgende aankoop. Rønnør sponsort bovendien prijsjes en materialen voor ons evenement Marathonestafette Blixemsnel in het laatste weekend van de basisschoolvakantie en levert onze clubkleding.

Bij Runnersworld krijgen we bij aankoop van schoenen bovendien een paar loopsokken gratis bij en wordt € 5,00 geschonken aan de clubkas (hiervan bekostigen we een deel van de jaarlijkse terrasborrel).

NAAR BOVEN

 

FOTO'S: Mocht je foto's hebben die je via de website wilt delen, stuur ze me toe. Of stuur de link aan mij om te publiceren.
Regionale loopevenementen: Als je aan een loop mee gaat doen, kan ik je naam bij het evenement vermelden zodat je weet �f en wie er nog meer gaan. Meld het bij mij.
Truuk: je kunt je soms als lid van 'Loopgroep Blixemsnel' inschrijven bij wedstrijden, ook als je geen Atletiekunie-lid bent. Je vult als lidnummer 123456 in, waarna je uit de
loopgroepenlijst de onze kunt aanklikken. De korting krijg je echter niet.

NAAR BOVEN

Hebben jullie suggesties voor deze nieuwsbrief, laat het me weten via  vincent@blixemsnel.nl.    

 
 
google click fraud lawsuit