<% @language="vbscript" %>

GEVOELIGE PLEKKEN
 Home Up NIEUWS LINKS FOTO'S Marathonestafette                                     

LOOPGROEP BLIXEMSNEL 

bullet Nieuwsbrief
bullet REKOEFENINGEN
bullet TRAININGSSCHEMA'S
bulletMARATHONESTAFETTE
bulletUITSLAGEN
bulletTRAILRUNNING
bullet BLESSURE ABC
bulletLEDENPAGINA
bulletLINKS
bulletROUTES
bulletFOTO's
bulletARTIKELEN
bulletGROEPREGELS/TIPS

Best: monitorinstelling 1152 x 864
 ONZE SPONSORS


  TRAININS..      E  
TRAININGSLOKATIE

Aanschotpark bij Opaal/Onyx

      *  *  *  *  *  *

CONTACTPERSONEN

Vincent Vloemans tel. 040 2484255  
Vincent@blixemsnel.nl

Lidmaatschap AtletiekUnie via Hans Willems tel 040 2565068 Hans@blixemsnel.nl
Lees:
ATLETIEK-UNIE
Aanmelden online

      *  *  *  *  *  *

KLEDINGSPONSORS

BASKUUL accountants & belastingadviseurs

Gevoelige info voor lopers.

Achillespees
Krachtigste pees van het menselijk lichaam.
Drie kuitspieren hechten zich via deze pees aan het hielbeen. Beperkte of eenzijdige loopbelasting geeft kans op ontstekingen of scheuringen aan deze pees. Onder andere dit kan achillespees­problemen voorkomen:

• Lopers die in het voorjaar meer op een kunststofbaan gaan trainen, moeten zorgen voor een geleidelijke aanpassing

• Regelmatige medische c.q. orthopedische controle is gewenst voor de meer gevoelige loper. Dit geldt vooral de lopers die meer aan prestatielopen c.q. wedstrijden meedoen

• Achteruitgang van de achillespezen is ook tevoorkomen door veelzijdige manier van bewegen (bijvoorbeeld lopen compenseren met andere sporten)

• Doe spierversterkende-, rek- en ontspannings-oefeningen voor en na de looptrainingen.

Hardlopers hebben de neiging om de grens op te zoeken.
‘Pijn is lekker...’, wordt hier en daar wel gezegd. Is het waar?
In het algemeen is het zo dat pijn een waarschuwing is. Niet alles gaat vanzelf over. Wie door wil gaan met lopen moet weten wanneer het tijd is om te stoppen voor medisch advies en meer.

Hielspoor
Dit is een botverdikking aan het uiteinde van een pees onder de hiel of aan de achterkant van de hiel. Deze verdikking heeft zich gevormd omdat de pees regelmatig sterk belast wordt. Tussen de botverdikking en de huid ontwikkelt zich vaak een slijmbeurs die dan gaat ontsteken. Zit de hielspoor achter dan is de oplossing het dragen van een minder strakke schoen. Zit de hielspoor onder de voet dan is een chirurgische ingreep eigenlijk het enige wat helpt.

Slijmbeurzen
Op tal van plekken in het lichaam wordt druk tussen huid, pezen en botten opgebouwd. Op die plaatsen bevinden zich slijmbeurzen: kleine holtes in het bindweefsel, gevuld met een soort gewrichtsvocht. Ze fungeren als hydraulische kussentjes tegen te grote druk en te sterke wrijving. Vaak staan zij ook in verbinding met de peesschede en gewrichtsholtes. Als de slijmbeurzen constant onder druk staan, dan gaan ze ontsteken. Dit veroorzaakt pijn. Een slijmbeursontsteking kan worden opgelost met rust en medische hulp.

Shin splints
‘Shin splints’ is de Engelse term voor een overbelast scheenbeen. De aandoening komt regelmatig voor. De loper voelt pijn aan de binnenzijde van zijn scheenbeen. Met name is de pijn vaak heftig en drukkend op de grens van onderste en middelste deel van het scheenbeen (zo ongeveer waar een sok ophoudt). Behalve afwijkingen in de voet is de oorzaak meestal te veel trainen. Voetspier- en rekoefeningen voor de kuitspieren zijn noodzakelijk. Dit om te zorgen voor een betere taakverdeling tussen de spieren. Ook aanpassing van het schoeisel geeft vaak verbetering. Naar de dokter ermee? Ja, beter van wel.

Steken in de zij
De wetenschap weet er het fijne nog niet van, maar vaak ontstaan steken in de zij doordat men te kort na een maaltijd gaat lopen. Ga daarom pas minimaal 3 uur na de maaltijd van start.
Bij gespannenheid vanwege een wedstrijd moet nog meer tijd genomen worden

Oorzaken kunnen verder zijn:
• beperkte getraindheid of ook eenzijdige getraindheid, hierdoor zijn hart- en
leverfunctie niet in evenwicht met elkaar
• slechte ademhalingstechniek
• overgevoelig middenrif, ook kan de dikke darm tegen het middenrif drukken
• verkeerde rekkingoefeningen rondom het middenrif, er kan ook een verkeerde rek ontstaan door het te abrupt rechtop trekken van de romp bij het heuvel aflopen.

Maatregelen die mogelijk helpen:
• speciale ademhalingsoefeningen
• pompend knijpen met de vingers om de duimen
• met vuist of hard rond voorwerp in de zij drukken en zo mogelijk vooroverbuigen
• het looptempo verminderen en zo nodig zelfs gaan wandelen.

 

 

Last modified: 01-jan-2014